jongerencongres 2023 2 scaled aspect ratio 900 630

7e Jongerencongres was weer een groot succes!

Afgelopen 30 mei stond het jongerencongres in het teken van duurzame dierlijke eiwitten in relatie tot een gezond voedingspatroon. Dit jaar vond het congres plaats in België waar ruim 130 Belgische en Nederlandse Young Feed Professionals aanwezig waren. Het thema was: ‘Eiwit van de toekomst: welke rol speelt de dierlijke sector?’. Stichting BSD was als trotse sponsor aanwezig bij het congres en twee BSD-studenten hebben geholpen met het organiseren van het Jongerencongres.

Wij als BSD willen studenten motiveren om te kiezen voor studiemodules diervoeder en daarom is het voor ons als stichting erg belangrijk om betrokken te zijn bij evenementen zoals deze. Zeker omdat dit event jaarlijks georganiseerd wordt door en voor jonge professionals uit de Belgische en Nederlandse diervoedersector.

Dit jaar lag de focus op de vraag of we moeten kiezen tussen plantaardige of dierlijke eiwitten om de sterke bevolkingsgroei en de klimaatuitdaging het hoofd te bieden. Op YouTube is een sfeerimpressie video van het congres geplaatst.

Bij het congres heeft gastspreker Prof. Dr. ir. Frédéric Leroy (Vrije Universiteit Brussel) benadrukte dat de diervoedersector een belangrijke bijdrage levert aan de circulaire bio-economie door onder andere het gebruik van co-producten. Daarnaast wordt er zowel in België als in Nederland veel geïnvesteerd in het verduurzamen van de diervoederproductie. De focus mag echter niet alleen op het productieproces liggen, ook ons consumptiegedrag moet veranderen, waarmee hij de klemtoon van het debat verlegt naar ‘hoe’ we eten, in plaats van ‘wat’ we eten.

Meer informatie
In het nieuwsbericht over het Jongerencongres op de website van Nevedi is meer te lezen over de verschillende presentaties en de dag zelf.